Ramadhan dianggap bulan termulia di
dalam bulan-bulan Islam. Penurunan Al-Quran di dalam bulan Ramadhan menjadikan
bulan ini sangat mulia lagi istimewa. Di dalamnya terdapat pelbagai fadilat
yang harus dikejar oleh setiap umat Islam bagi mempertingkatkan kualiti
keimanan dan ketaqwaan. Bulan Ramadhan juga dianggap sebagai Madrasah
Kerohanian di mana pada bulan ini umat Islam diwajibkan berpuasa. Risalah kali
ini akan memaparkan dua pesanan pilihan berkenaan cara kita menyambut Ramadhan.
Pesanan Shaikh Abdul Aziz bin Baz[1]
Firman Allah Subhanahu
wa Ta‘ala:
Wahai orang-orang yang beriman,
diwajibkan ke atas kamu berpuasa
sebagaimana diwajibkan ke atas mereka
yang terdahulu daripada kamu,
moga-moga kamu bertaqwa. [al-Baqarah
2:183]
Di dalam bulan puasa seorang Islam
dilatih mengawal diri daripada berlebih-lebihan, seperti mengawal diri daripada
keinginan memuaskan syahwat (di siang hari). Mengawal diri juga memiliki banyak
faedah baik dari aspek kesihatan maupun ke arah kerohanian. Di antara faedahnya
adalah seorang Muslim akan merasai kelaparan yang dilalui oleh seorang Muslim
lain yang tidak memiliki makan atau minum yang mencukupi sebagaimana yang
dihadapi oleh saudara-saudara kita di Afrika.
Bulan Ramadhan adalah bulan yang
diutamakan, Allah Subhanahu wa Ta‘ala telah menurunkan Al-Quran (dalam bulan ini) dengan
firmannya:
Bulan Ramadhan yang padanya diturunkan
Al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia,
dan menjadi keterangan-keterangan yang
menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan
antara yang benar dengan yang salah. [al-Baqarah 2:185]
Di dalam bulan Ramadhan terdapat satu
malam yang lebih baik daripada seribu malam sebagaimana firman-Nya:
Sesungguhnya Kami telah menurunkan
(Al-Quran) ini pada Malam Lailatul-Qadar,
Dan apa jalannya engkau dapat
mengetahui apa dia kebesaran Malam Lailatul-Qadar itu? Malam Lailatul-Qadar
lebih baik daripada seribu bulan. [al-Qadr
97:1-3]
Selain itu diampunkan dosa-dosa yang
lepas bagi mereka yang berpuasa dengan penuh iman dan azam. Abu Hurairah radhiallahu
'anh berkata, Rasulullah shallallahu
'alaihi wasallam bersabda:
Barangsiapa yang berpuasa dengan penuh
iman dan berazam bersungguh-sungguh
Allah mengampun dosa-dosanya yang telah
lalu, dan barangsiapa yang bersolat pada malam Lailatul Qadar
dengan penuh iman dan berazam
bersungguh-sungguh, Allah mengampunkan dosa-dosanya yang telah lalu.[2][Shahih Muslim –
hadis no: 760]
Kewajipan berpuasa (juga mengajar kita)
menjaga diri daripada perbuatan mengumpat (ghibah), mengadu, berbohong
dan mendengar perkara-perkara hiburan. Ia mencegah kita daripada melakukan
semua keburukan kepada memperbanyakkan membaca Al-Quran, berzikir kepada Allah,
bersedekah dan bersungguh-sungguh di dalam melakukan amal ibadat khusus pada 10
terakhir bulan Ramadhan.
Demikian beberapa pesanan Shaikh Abdul
Aziz bin Baz berkenaan hikmah dan keutamaan bulan Ramadhan.
Pesanan Dr
Ahmad Abu Halabiah - ahli majlis tertinggi fatwa Palestine[3]
Terdapat beberapa adab yang perlu
diperhatikan dalam bulan Ramadhan. Adab-adab tersebut adalah:
Pertama:
Sabar ke atas musibah dan kecaman yang
menimpa. Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam mengajar kita bahawa pada hari Ramadhan, jika
seseorang menyakitkan hati atau mencela kita maka katakanlah: “Sesungguhnya
aku sedang berpuasa... sesungguhnya aku sedang berpuasa.”[4]
Kedua:
Digalakkan bertaqwa kepada Allah Subhanahu
wa Ta‘ala kerana Ramadhan merupakan bulan ketaqwaan sebagai
mana firman-Nya:
Wahai orang-orang yang beriman, telah
diwajibkan keatas kamu berpuasa
sebagaimana diwajibkan keatas orang
yang terdahulu daripada kamu moga-moga kamu bertaqwa.
[al-Baqarah 2:183]
Ketiga:
Menjaga diri daripada mengumpat dan
mengadu domba (gossip) kerana ia adalah perbuatan yang diharamkan secara mutlak
sama ada di dalam bulan Ramadhan atau selain Ramadhan, akan tetapi
pengharamannya diberi penekanan yang lebih jelas dalam Ramadhan.[5]
Keempat:
Sentiasa mengingati amalan agama,
hal-ehwal sesama Islam dan membantu sesama Muslim menyelesaikan masalah,
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:
Sesiapa yang tidak memikirkan urusan
umat Islam maka tidaklah dia termasuk golongan mereka.[6]
Kelima:
Dalam bulan yang mulia ini dianjurkan
mengambil tahu hal ehwal keluarga kerana mereka itu adalah amanah dan bebanan
(tanggung-jawab) kita sebagaimana firman Allah Subhanahu
wa Ta‘ala:
Wahai orang-orang yang beriman!
Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari neraka
yang bahan-bahan bakarannya: manusia
dan batu. [al-Tahrim 66:06]
Selain itu saya menasihatkan diri saya
dan semua saudara-saudara Islam agar dimanfaatkan bulan Ramadhan dengan
amalan-amalan yang baik berikut:
1. Menjaga solat berjemaah bagi lelaki di masjid, dan
bagi wanita pula menunaikan solat Jumaat dan menghadiri majlis ilmu.
2. Menghadiri solat tarawih khasnya bagi lelaki dan
tiada larangan bagi kehadiran wanita (di masjid) jika mereka ingin melakukan
solat dan kepada mereka terdapat ganjaran.
3. Memelihara solat malam (qiamullail) dan tahajud setelah
pertengahan malam bagi lelaki dan wanita yang berkemampuan di dalam rumah.
4. Beriktikaf untuk beberapa malam di bulan Ramadhan
di masjid bagi lelaki tanpa menyebabkan gangguan di dalam kewajipan seharian
khususnya bagi mereka yang mencari rezeki.[7]
5. Memelihara pembacaan Al-Quran dan menggunakannya
sebagai zikir harian. Pembacaan Al-Quran sekurang-kurangnya hendaklah setiap hari
sehinggalah tamat keseluruhannya.
6. Memperbanyakkan sedekah dan mengeluarkan zakat
kepada orang-orang fakir, miskin, orang yang memerlukan, mereka yang berjihad
di jalan Allah dan sumbangan kepada projek yang baik bagi kegunaan orang Islam
seperti pembaikan masjid, pusat rawatan orang-orang tua, sekolah-sekolah dan
lain-lainnya.
7. Merapatkan silaturahim dan memperbanyakkan ziarah
di dalam bulan Ramadhan.
8. Dilarang melakukan kejahatan dan keburukan terhadap
orang Islam secara umum dan jiran-jiran secara khusus. Pesan Rasulullah shallallahu
'alaihi wasallam:
Seorang muslim ialah orang yang selamat
lidah dan tangannya terhadap muslim yang lain.[8]
لَيْسَ الصِّيَامُ
مِنَ الأَكْلِ وَالشُّرْبِ، إِنَّمَا الصَّيَامُ مِنَ اللَّغْوِ وَالرَّفَثِ.
Bukanlah puasa itu sekadar menahan diri
daripada makan dan minum akan tetapi menahan diri daripada perkataan sia-sia
dan kotor. [Hadis ini dikeluarkan oleh al-Hakim
dan dinilai sahih oleh Syaikh al-Albani dalam Shahih al-Jami’
al-Shagheir – hadis no: 5376]
Larangan mengumpat dan mengadu domba
tidak sahaja terhad kepada bulan Ramadhan tetapi berlaku umum untuk setiap masa
dan tempat. Penekanan diberi dalam bulan Ramadhan sebagai latihan dan
ulang-peringatan. Firman Allah:
Wahai orang-orang yang beriman!
Janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki) mencemuh dan merendah-rendahkan puak
lelaki yang lain, (kerana) mungkin puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada
mereka; dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan mencemuh dan
merendah-rendahkan puak perempuan yang lain, (kerana) mungkin puak yang
dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka;
Dan janganlah setengah kamu menyatakan
keaiban setengahnya yang lain; dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara
satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk. (Larangan-larangan yang
tersebut menyebabkan orang yang melakukannya menjadi fasik, maka) amatlah
buruknya sebutan nama fasik (kepada seseorang) sesudah ia beriman. Dan (ingatlah),
sesiapa yang tidak bertaubat (daripada perbuatan fasiknya) maka merekalah
orang-orang yang zalim.
Wahai orang-orang yang beriman!
Jauhilah kebanyakan dari sangkaan kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan
itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan
keaiban orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain.
Adakah seseorang dari kamu suka memakan
daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah
tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang
tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima
taubat, lagi Maha mengasihani. [al-Hujerat
49:11-12]
[6]
Rujuk al-Mu’jam
al-Ausath oleh al-Thabarani, hadis no: 7473. Penyemak kitab ini,
Shaikh Mahmud Hasan Ismail menilai sanadnya sebagai bertaraf hasan.
[7]
Maksudnya tidak disyorkan berjaga di malam hari sehingga menyebabkan seseorang
itu mengantuk dan tidak dapat menjalankan tugas yang diamanahkan kepadanya pada
esok hari.
No comments:
Post a Comment